उत्तराखंडी ई-पत्रिका की गतिविधियाँ ई-मेल पर

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

उत्तराखंडी ई-पत्रिका

उत्तराखंडी ई-पत्रिका

Wednesday, November 26, 2014

टूर ऑपरेटर व्यापार में वितर्क /मार्किट चॅनेल के कार्य /जुम्मेवारियां

Function of Marketing Channel in Tour Operator Business 

                           टूर ऑपरेटर व्यापार में वितर्क /मार्किट चॅनेल के कार्य /जुम्मेवारियां 

       ( Hospitality and Tourism  Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--115   
                                  उत्तराखंड में पर्यटन  आतिथ्य विपणन प्रबंधन-भाग 115   

                                                              लेखक ::: भीष्म कुकरेती  (विपणन  विक्रीप्रबंधन विशेषज्ञ )
टूर वितरकों के मुख्य उत्तरदायित्व निम्न हैं -
१- ग्राहक हेतु बुकिंग , सूचना पाने के लिए विक्री स्थान का इंतजाम 
२-ग्राहक को पर्यटक स्थलों के पम्फ्लेट्स , वाउचर्स आदि बांटना 
३-मर्केंडाइजिंग करना 
४-ग्राहक को राय मशवरा देना 
५-टिकेट /व अन्य डॉक्युमेंट्स का इंतजाम करवाना 
६-ग्राहक द्वारा अग्रिम धन /एडवांस को टूर ऑपरेटरों को पंहुचाना 
७-टूर ऑपरेटरों की रणनीति को अपनाना 
८- टूर ऑपरेटरों के परमोसन कार्यों को सहायता देना 
९-ग्राहकों की शिकायतों व समाधानो की सूचना टूर ऑपरेटरों या ग्राहकों तक पंहुचाना 




Copyright @ Bhishma Kukreti  25/11//2014  

Contact ID bckukreti@gmail.com
Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन  आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी 

                                   
 References

1 -
भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना शैलवाणी (150  अंकोंमें ) कोटद्वार गढ़वाल

Function of Marketing Channel in Tour Operator Business iMarketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand;Function of Marketing Channel in Tour Operator Business iMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Function of Marketing Channel in Tour Operator Business inMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Function of Marketing Channel in Tour Operator Business iMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Function of Marketing Channel in Tour Operator Business iMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand;Function of Marketing Channel in Tour Operator Business iMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Function of Marketing Channel in Tour Operator Business iMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Function of Marketing Channel in Tour Operator Business iMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Function of Marketing Channel in Tour Operator Business iMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Function of Marketing Channel in Tour Operator Business inMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand; Function of Marketing Channel in Tour Operator Business iMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Function of Marketing Channel in Tour Operator Business iMarketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand