उत्तराखंडी ई-पत्रिका की गतिविधियाँ ई-मेल पर

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

उत्तराखंडी ई-पत्रिका

उत्तराखंडी ई-पत्रिका

Thursday, November 20, 2014

टूर ऑपरेटर द्वारा कुछ मुख्य बाजारों का चुनाव

 टूर ऑपरेटर द्वारा कुछ मुख्य  बाजारों का चुनाव 

                       (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--110   
                                  उत्तराखंड में पर्यटन  आतिथ्य विपणन प्रबंधन-भाग 110   

                                                              लेखक ::: भीष्म कुकरेती  (विपणन  विक्रीप्रबंधन विशेषज्ञ )


बाजार विभाजित करने के पश्चात टूर ऑपरेटर को कुछ विशेष टूर व्यापरों को ही अपनाना चाहिए ना कि सभी बाजारों को। 
बजार चुनाव में निम्न वातों का ध्यान रखा जाता है , संज्ञान लिया जाता है -
१- किन किन बाजारों से अधिक फायदा होगा ?
२- किन किन बाजारों  प्रतिस्पर्धा को जीता जा सकता है 
३- टूर ऑपरेटर किन किन बजारों के  लायक है
४  -टूर ऑपरटर किन किन बजारों के बिलकुल भी लायक नही है 
५- किन किन बाजारों को अभी तक दोहन नही हुआ है 
६- टूर ऑपरेटर ध्येयित बजार को नया क्या दे सकता है की प्रतियोगिता में अब्बल रहे। 


Copyright @ Bhishma Kukreti  20/11//2014  

Contact ID bckukreti@gmail.com
Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन  आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी 

                                   
 References

1 -
भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना शैलवाणी (150  अंकोंमें ) कोटद्वार गढ़वाल

Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in  Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand;Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in    Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in   Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in    Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Selecting Major Market Segments by  Tour Operators in    Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand;Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in    Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in   Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in    Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Selecting Major Market Segments by  Tour Operators in    Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in   Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in    Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Selecting Major Market Segments by  Tour Operators in    Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand;Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in    Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Selecting Major Market  Segments by  Tour Operators in    Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand;