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उत्तराखंडी ई-पत्रिका

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Tuesday, June 26, 2012

Bal Narayan: A Lyrical –Dance Garhwali Mythological Drama

(Review of Garhwali Lyrical Dance Drama ‘Bal Narayan’ (1990) written by Dr. Bhagwati Prasad Mishra)
                                     By: Bhishma Kukreti
[Notes on lyrical-dance-mythological dramas; lyrical-dance-mythological Garhwali dramas; lyrical-dance-mythological Uttarakhandi dramas; lyrical-dance-mythological Mid Himalayan dramas; lyrical-dance-mythological Himalayan dramas; lyrical-dance-mythological North Indian dramas; lyrical-dance-mythological Indian dramas; lyrical-dance-mythological Indian subcontinent dramas; lyrical-dance-mythological  SAARC Countries dramas; lyrical-dance-mythological South Asian dramas; lyrical-dance-mythological Asian dramas]
[धार्मिक नृत्य-नाटक; गढवाली धार्मिक नृत्य-नाटक;उत्तराखंडी धार्मिक नृत्य-नाटक;मध्य हिमालयी धार्मिक नृत्य-नाटक;हिमालयी धार्मिक नृत्य-नाटक;उत्तर भारतीय धार्मिक नृत्य-नाटक;भारतीय धार्मिक नृत्य-नाटक;भारतीय उप महादीप के धार्मिक नृत्य-नाटक;सार्क देशीय धार्मिक नृत्य-नाटक;दक्षिण एशियाई धार्मिक नृत्य-नाटक;एशियाई धार्मिक नृत्य-नाटकलेखमाला]

   Dr. Bhagwati Prasad Mishra is famous poet who wrote a lyrical Garhwali drama and was published in Garh Aina (12th May to 20th May 1990). The drama is mythological drama. The God or lord Vishnu incarnates himself for various forms as per the need of people security, safety and deities’ safety.
      There are many stories and twist in the lyrical drama. Therefore, the lyrical, dance drama of mythological subject contains the audience.  There is thrill, chivalry, conflicts between deity and God; spirituality, rage, jealousy, philosophy and love etc in this Garhwali mythological drama.
                         The drama writer uses lyrics in place of prose dialogues and narration.  The example of lyrical dialogues and narration is as under:
( नारायण )
त्वे जना पापी कु करदू छौं मी कटान
धौं मीरा पास लमडान्दूछौं चट्टान
अबि छमा मंगली द्योलू छ्मादान
छोड़ देवलु पापी तेरी, ज्वा प्यारी जान
(सहस्त्र )
अरे कण सा सी केटा अज्ञान
देनी छै में ठुला सि ज्ञान
बोल्यु तू आज मेरु मान
निथर गववै जाण एक प्राण
ले-लड़ाई -चलौ जरा बाण
अब कची भुजी तेरी खाण
( युद्ध हुंद सहस्त्र कवच का नौ सौ निन्यायव कवच टूटी जान्दन ..
सहस्त्र सूर्य देव का पास भगद )
  Certainly the dance-lyrical mythological drama is an entertaining drama.
Reference-
Garh Aina , Dehradun (issues of 10yj May to 20th May 1990)
Copyright@ Bhishma Kukreti, 26/6/2012
 Notes on lyrical-dance-mythological dramas; lyrical-dance-mythological Garhwali dramas; lyrical-dance-mythological Uttarakhandi dramas; lyrical-dance-mythological Mid Himalayan dramas; lyrical-dance-mythological Himalayan dramas; lyrical-dance-mythological North Indian dramas; lyrical-dance-mythological Indian dramas; lyrical-dance-mythological Indian subcontinent dramas; lyrical-dance-mythological  SAARC Countries dramas; lyrical-dance-mythological South Asian dramas; lyrical-dance-mythological Asian dramas to be continued…
धार्मिक नृत्य-नाटक; गढवाली धार्मिक नृत्य-नाटक;उत्तराखंडी धार्मिक नृत्य-नाटक;मध्य हिमालयी धार्मिक नृत्य-नाटक;हिमालयी धार्मिक नृत्य-नाटक;उत्तर भारतीय धार्मिक नृत्य-नाटक;भारतीय धार्मिक नृत्य-नाटक;भारतीय उप महादीप के धार्मिक नृत्य-नाटक;सार्क देशीय धार्मिक नृत्य-नाटक;दक्षिण एशियाई धार्मिक नृत्य-नाटक;एशियाई धार्मिक नृत्य-नाटकलेखमाला जारी ....

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