Manoratha Laksana or Indirect Expression of Desire Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas
Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -117
Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)
Indirect Expression of Desire Characteristic Mark is called when there is expressing one’s secret desire of heart by pretence of referring to somebody else’s condition.
गढ़वाली लोक नाटकों में मनोरथ लक्षण का उदाहरण
नाटक में मनोरथ लक्षण की परिभाषा
अपने मन की बात किसी दूसरी बात के बहाने सूचित करने को नाटक में मनोरथ कहा जाता है
मनोरथ लक्षण का एक लोक नाटक का उदाहरण -
नौनु (ब्वे से )- ब्वे मीन शराब पीण छोड़ि आल
ब्वे (अपण मन माखुश ह्वेक - मि चांद कि यु फिर से या बात ब्वालु )
ब्वे नौनु से -त तू बार बार मि तैं किलै बथाणि छे ? तू भगवानक समिण मुंड टेकिक बोल दे कि तीन ....
नौनु - कि मीन पीण छोड़ याल …।
(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला मेंभीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली लोक नाटकों के वार्तालापों से,शैलवाणी, कोटद्वार के 2014 के कई अंकों में )
Copyright@ Bhishma Kukreti 15/3/2014
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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