Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas
Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -120
Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)
Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark is the meaning which is made up of many mutually like-minded objects combining with one another.
नाटक में युक्ति लक्षण की परिभाषा
बड़े लोग इकट्ठा होकर बातचीत से किसी बात पर सहमत हों और फिर कार्यसम्पन करें
गढ़वाली लोक नाटकों में युक्ति लक्षण का उदाहरण
सन १९६० -१९६१ के करीब जसपुर (मल्ला ढांगू , पौड़ी गढ़वाल ) गाँव सार्वजनिक हौज बनने पर महिलाओं ने लोक गीत बनाया था और इसे लोग ,युवा , बच्चे कई जगह गाया करते थे।
चल भुला ईसुरी हौज बणौला
हौज बणौला, पुंगड़ कुल्योल्या
चल भुला डक्खु कुल्युं की खोज
कुल्युं तैं द्यौला द्वी रुपया रोज
चल भुला रिबतु पौड़ी जौंला
पौड़ी से सीमंटो लैंसेंस लौंला
हौज बणौला, पुंगड़ कुल्योल्या
(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्मकुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी,कोटद्वार के 2014 के कई अंकों में )
Copyright@ Bhishma Kukreti 18/3/2014
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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