Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas
Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -125
Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)
To follow with a purpose another person as a subject of curtsy, adore, favor or help is said to be Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Dramas.
नाटक में अनुवृति लक्षण की परिभाषा
स्नेह से , दाक्षिण्य से, सरल मन से या विनम्रता से दूसरे के मनानुसार कार्यसम्पन करने को नाटक में अनुवृति लक्षण कहते हैं
बादी-बादण अपने ठाकुरों को khuश कर इनाम प्राप्त किया करते थे। एकउदाहरण -
बादी - थोकदार जी ! सरा क्षेत्र माँ हाम च बल तुमर नौनु मिलनसार च , तुमरबुल्युं बि माणद अर बल पढ़न मा बि होशियार च बल।
थोकदार - थोकदानी ! दे भै तै बादी तैं ठम भौरिक डड्वार ……
(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों के मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्मकुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी,कोटद्वार के 2014 के कई अंकों में )
Copyright@ Bhishma Kukreti 25/3/2014
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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