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उत्तराखंडी ई-पत्रिका

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Sunday, May 13, 2012

Ath: Keri ki Rakhvali: A Garhwali –Kumauni Folk Rite, Folk Ritual for Protecting Boundaries from Evil Spirits or devils

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                                       Bhishma Kukreti

              There are ample of literature available which give us details of various folk rites or folk rituals for protecting village boundaries from evil spirits, folk rites or folk rituals for protecting individual’s house  boundaries from evil spirits or  folk rites or folk rituals for protecting  farm /agro-field/harvesting field boundaries from evil spirits. Yasuyuki  Yagi of Kwansei University (Japan) provides many examples of folk rites/folk rituals were popular in Japan for protecting village boundaries or farm boundaries from harmful spirits or insects  in his brilliant article ‘ Mura –Zakai- The Japanese Village boundaries and its Symbolic Interpretation.
                 Scott Trimble provides many folklores or folk ritual about protection found in Scandinavian regions. Peter N. Williams Ph.D. provides various customs of Island as folk rites, folk ritual for protecting from Evil Spirits or devils in his write up ‘The tradition of Northern Celts ‘in an Internet blog. Aado Lintrop provides folk customs for protection of boundaries from evil spirits in his write up ‘Liminal Periods in the Udmurt Ritual year’.

            The following folk rite or folk ritual popular in Garhwal is for protecting either village boundaries from evil spirits, house boundaries of a family or farms for protecting evil spirits. This folk ritual for boundary protection from evil spirits or devils is very unique that the words are very figurative and many types of similes are used in this folk rite. The rite also provides glimpse of various ornaments, dressings and musical instruments too.  The folk rite is in rhyme form.

                         कुमाऊं -गढ़वाल में प्रचलित अथ :केरी की रखवाली मंत्र'
Ath: Keri ki Rakhvali: A Garhwali Folk Rite, Folk Ritual for Protecting Boundaries from Evil Spirits


प्रथम सरस्वती शारदा, तोतला, पोतला माई, कंड राग दे, माथा भाग दे, दीपक दिवाली साख दे, दिवा जगे विघ्न टले, जब उपजे दिवा बाती, तब उपजे बारा जाती, भरणी कुमार पंथी दिवा अशिव को नाती, काशिव को जायो, तबरे दिवा मात्लोक को आयो, धुरमनाग धुरमनाग ते भयो, वासोनाग वासोनाग ते भयो, झुड़ाग्री नाग झुड़ाग्री नाग ते भयो, पुड़ाग्री नाग पुड़ाग्री नाग ते भयो, पांच कन्या -औला, सीता, तारा, कुंती, मंदोदरी , मठों का वासणा, दूध भात को खाणों, नित पाट (कपड़ा) को लाणो, पाट को दुलंचा, रिसम का कपड़ा, सुर्ज का धुमैला, चन्द्र शील का बूण, तब आई देवी, गौरी गुजरंग अल को गोणों, चल को बिछौणो, संध्या सो कनी भई, नै सई कोंकारी भई, बारा सई बयाली भई, तेरा सई कपट भई, तै वीजा रावत की नातण , ख्करी रावत की नातेण, घोगी रावत की नातेण, फरसी रावत की नातेण, घगा रावत रावत की कन्या, रंग रावली बृह बाबले, सतजुग में शीतलावार, शेलासेमार, चोपला बृक्ष गदना बाल्यो पाणी की मंगारियो , सिर बाहु वाली देवी, लोट से कॉले, आंखूणे माजीले, आण से फोड़े नाकुले माजीले, सो वंशी मंगरे उठडे मांजीले, दळमें सी फूल दंतुडे मांजीले, जाय से कबछ ओठ माजले, मुन्ग्रयुं सी दाणों: गले मान्ज्ले, घूंडाये सी ठाण:कंफाले मान्ज्ले, जौला सी मांगरी बाबले माजले, बड़ सी वोंट कमरे माजले, कुमले सी ठाण , जान्घुडे माजले, केला स़ी गावो, फिलौरी माजले, सोवन सी मूंगरे पैतोले माजले, सर्प से मुन्दले तवा सेर कोडया पैरा आल्यो देवी , वाद सोवन की चोट शीर्शफूल विना विन्दु चोप दरिया छड़े , गजे मोत्यों की नथ, गले लटलगी जुग साँचा मोतियों के लिए पेंच लड़े, छोट पड़े मोहन माला, भुज दानु रतने वाले चूड़े नागेर पढ़े, कणीजा हरे, तहरे, गुजेर, आण वत बिछुवा साँचा मोती कोट का बड़ा घेर का घाघरा काट का पालिया (पलंग) मा रिसम का चादरा , रिसम का डोरा मखमल की आंगड़ी पोटली झाड़न घेड़े सी ठाणे दे छना, पोणी सी ठाकर दे छना, आटा सी लड़े, बादल सी छड़े, दिवा सी ज्योति रूवा सी पोणी, अब ओवण लागी देवी इंद्र कालगत , प्रश्न का अखाणा, जख ताल घनी रटदा छना, झांझ , कंशाल, ताल, डंफू , मरदंग , मुरली, बीं, बंसरी , भुज, डफड़ी, बाजदे छना, बिजली स़ी बैणी चमकदी छना, मान से मल्कदी छना, कुयेड़ी सी लोंकदी छना, छया सी केंद्र छना, माथा से हरदा छना, आँख बोलदी छना, कोक (कोष) मोल दे छना, आगनी हाल छया, बिघन की डाल छया, तुमारे खैंट (दैत्य) धर्म को दादू (गुरु) छ्न्वूं,
पाँच वर्ग की पुजा द्युंलू , नाना प्रकार का कलेऊ , चौंसठ वर्ण का फूल दिऊलू, मेरो वचन मोहि पर होईजा, बैणी ! गुरु की केरी होइजा बैणी, इसका पिंड कू कूड करी कष्ट करी ना, जीव , रस, गाई ता, खट काई ता, आँख फोड़ी ता, कोक मोड़ी ता, माता मंदोदरी की दूदी काट खाई, पिता रावन को पाप जै, दादा मेघनाद को सेज पाऊ, धिरी माता माहारुद्र की जटा से जलमरी जै, कांडो से गडी जै, दूध से धोई नौना नीत, sant  कुम्भकरण पाग (पगड़ी) मा पाव धरी. फोर मंत्र इश्वरो वाच्या
References:
Mantra from Garhwal source: Dr Nandkishor Dhoundiyal, Dr. Manorama Dhoundiyal Garhwali Lokmantra (ek Sanklan)
Himadri Prakashan, Kotdwara
Collected by
Sandeep ishtwal, Isodi, Mavalsyun, Pauri Garhwal,
DhairyaRam Baudai , Bharpoor, Sabali, P Garhwal
Girish Chandra Dabral, Dabar, Dabralsyun, P.Garhwal
Keshvanand Maindola, Sidhpur, Rikhnikhal, P Garhwal
Ghuttaram Jagri, Bilkot, Nanindandaa, P Garhwal
Dharma Nand Jakhmola’s collection (Jaspur, Dhangu, Garhwal) 
Abodh Bandhu Bahuguna, (gad matyeki Ganga, Kaunli Kiran, Shailvani)
Dr Vishnu Datt Kukreti (village-Barsudi, Langur, Garhwal) Gorakhpanth
Copyright@ Bhishma Kukreti, 11/5/2012

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