Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -103
गढ़वाली लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण
Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)
According to Bharat’ Natyashastra, when words by words expressing similar circumstances a submission is ingeniously made to accomplish an object is called Parallelism Characteristic Mark in a drama.
गढ़वाली लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण
उदाहरण लक्षण परिभाषा - उद्देश्य को ध्यान में रख कर कई शब्दों जो एक ही बात को इंगित करें तो यह लक्षण उदाहरण कहलाता है। जैसे -
रौमती (भानुमती से )- अच्छा ! त त्यार कजे ! रत्यां घौर आंद , सुबेर उठिक बगैर नक्वळ (नास्ता ) कर्याँ चली जांद अर दुफरा बान रुटि बि नि लिजांद ? ओ त कुछ ना कुछ बिजोग पड्यूं च हां ! मै लगद वैन हैंक ब्यौ करी …… आल … धौं !
(मित्रग्राम, मल्ला ढांगू , पौड़ी गढ़वाल में एक बादी लोक नाटक को लेखक द्वारा देखने के आधार पर, समय 1963-64 )
(संदर्भ: ,: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली लोक नाटकों के वार्तालापों से ,शैलवाणी, कोटद्वार के 2014 के कई अंकों में )
Copyright@ Bhishma Kukreti 27 /2/2014
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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