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उत्तराखंडी ई-पत्रिका

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Sunday, April 23, 2017

अनुज ‘घंजीर’ के ‘व्यंग्य का नंग’ प्रसंग पर ‘नंग’ का रंग ढ़ग

Garhwali Satire by Narendra Kathait
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नंग’, सीधु हमारु ‘अंग’ नीअंगौ ‘अंग’ च।
दंत्वी’ हदखबड़ा तक अर ‘नंग्वी’ अंग्ळ्यूं का ‘पोर्यूं’ तक। ब्वनो मतबल यो  कि दाँत अर नंगद्वी इन्नी चीज छनजु हद से जादा बढ़ींकुस्वाणि लग्दन्। खबडा नंग्येकिभैर अयां दाँतकख छा भला। अंग्ळ्यूं कि पोर्यूं सि ऐथर बढ़्यां नंगै बि इज्जतनि रै जांदि। पर याँ मा खबड़ा अर अंग्ळ्यूं तैं दोष देणु ठीक नी। थुड़ा टोका-टाकि कैकि त् दांत खबड़ा भित्रटप्प टुपरे जंदन्। पर नंग्वानाक मा त् सरम नौ कि क्वी चीज छयीं नी।
नंगूएक हि रोणू  कि मनखी तौं तैं अंगुळों का ऐथर नि बढ़्ण देंदन्। पर अंगुळौं पर नंगू इन्नौ इल्जाम लगौणुहम तैं जमि नी। किलैकि हम त् अपड़ि आँख्यूंन् द्यखणा छां कि अंग्ळ्यूंन् त् तौंकु तैंकै दौं बोल यालि कि जाजख तक तुमारि मर्जि औणि,बढ़ ल्या। पर कै काम औण तनु बढ़यूंनंग ऐथर त् बढ़ जंदन् पर बढ़ी तैं  त् तौं पैथरै सुद्ध-बुद्ध रौंदि अर् न् ऐथर तौंकि क्वी पूछ होंदि। क्वी सुद्दि थुड़ि बोलगि कि ‘हद से जादाक्वी बि चीज कख छै भलिटंगड़ि उथगि तलक फैलावाजथगा तलके चदरीमिलीं कै गरन्थ मा इन बि पढ़ण मा - ‘स्थान भ्रष्टा  शोभन्ति-दंताकेशानखा
बढ़्यां नंग्वीहरकत देखीकै बारअंगुळा गरम ह्वे् जंदन्। गरम होणै बात बि छयिं च। क्य अंगुळौंन्इन्नै-उन्नै नि फरकुणू अंगुळौंन्काम धंधा नि कन्नू। नंग्वी इन्नी हरकत देखीएक दिनएक अंगुळूअपड़ा बरोबर पर खड़ाहैंका अंगुळा मागरम ह्वेकि ब्वनो छौ कि ‘भैजीयूं बढ़्यां नंगून् त् हमारि नाक मा दम्म कर्यालि। एक दिनजरा बग्त निकाळा दिसब्बि मिलि-जुली करा छुट्टि। गंदगीदेखा दिछिः लोळा निरभागिआखिर...  दिक्कतहम मद्दि कै एकै त्  नीपरेसनी सब्यूं तैं उठौण प्वड़णि।  क्वी चीज अंक्वे कैकि पकडे़णी न् अंक्वे कैकि खयेंणी। यूंका चक्कर मा अपड़ि बि नहेंणी-धुयेंणी नी होणी। उल्टाँ ऐंच वळों कि टुक्वे हमतैं खाण प्वड़दि
इथगा सूणी तैंहैंका अंगुळौ जबाब छौ कि ‘दिदात्यरु ब्वनो बिल्कुल सै यूं बढ़्यां नंगून्हमतैं सदानि टुक्वे खलायि। हमारा बचपना मा बि जब यि हद से ऐथर बढ़्यां रैनी त् हमारि ब्वे भग्यनिन्सयाणौं कि गाळि खैनी। सब्यूंन् हमारि ब्वे खुण्यूं बोलिकि ‘स्या लापबाह  हमारि परबरिस पर ध्यान नी देणी 
थुड़ा बड़ा होण पर हम बड़ौं कि टुक्वे खाणा छां कि ‘कैन हमतैं तमीज सिखलायि नी यूं बढ़्यांनंग्वी त्...ऐसी-तैसी पर झूठी बातअपड़ा बढ़्यां नंग्वीऐसी-तैसीक्वी नि कर्दू। बढ़्या नंगू तैं मनखीदेखी भाळि कटदू। कै बारबड़ा पिरेम भौ से मनखी,अपड़ा दांतून् बि नंगू कुतुर्नु रौंदु। नंगू तैं पता  अपड़ा नंगू दगड़ा जोर-जबरदस्ती क्वी नी कर्दू। हम बि पता  कि ‘नंग’, सीधु हमारु ‘अंग’ नीअंगौ ‘अंग’ च। नंगै  पिड़ा पचायीं  पर जै अंगौ नंग समाळ्यूं  वे पर त् पिड़ा छैं च।
वुन त् नंगू तैंहद से अगनै बढ़ी तैं मिलि बि क्याइन त्  नी कि अंगुठा वळा नंगै इज्जतबढ़ी तैं करअंगुळा नंग से जादा ह्वे ग्ये होवु।  बड़ि अंगळ्या मुंड माकैन हीरा-मोत्यूं कु मुकुट धार दे होवु।  बढ़ी तैं क्वी नंगसीधा स्वर्ग चल ग्ये होवु। बढ़्यांनग्वी इज्जत बि तब हि तक  जब तक तौंकि पकड़ अंगळ्यूं का मासा तक च। मासा से ऐथर बढ़्यां नंगू मामासौ तैं पिरेम-भौ नि रै जांदु।  तौं मा दया धरमनौ कि क्वी चीज बचीं रै जांदि। पर नंग इन कबि नि स्वच्दनकि तौंकि मुखड़ि मा ‘चलकैसबि तब हि तलक  जब तलक सि मासा पर चिपक्यां छन। मासू छोड़ी नंगू मा रूखूपन्न  जांदु।
बढ़्यां नंग्वीसकल बि ‘क्याप’ ह्वे जांदि। वुन् त् सरसुतीकैकि सकल सूरत पर जादा ध्यान नी देंदी। सरसुती  लगन अर् मेनत पर जादा बिस्वास कर्दि। पर बढ़्यां नंगू से त् कलम बि अंक्वे नि पकड़ेंदि। अर् बिगर कलम पकड़्यां त् कुछ होण्यां नी। जबकुछ पढ़्ल्याकुछ लिखल्यातबि त् भाषा सिखल्या। यिं बात तैं न् सि समझ्दन्न् तौंकि समझ मा औंदि। सुद्दि मोळा सि माद्योइलै सरसुत्या नजीक रैकि बि नंगून्, ‘बुगदरा’ देणा अलौकुछ नि सीखी।
बढ़्यां नंगू तैं कथगा बि समळंनै कोसिस कर ल्या धौंसि फिर्बि कक्खि न् कक्खि जरुर ‘बिल्क’ जंदन। बिल्कणा बाद  बात पक्की  कि बिलक्यूं नंगकै न् कैकु नुकसान जरूर करलु  नुकसान न् सै त् अपड़ि मोण तुड़वैकि जरुर लालु।
कै योगि अजक्याल इना बि छनजु नंग्वा ‘मुंड’ लड़ौण सिखौणा छन। अपड़ा नंग्वाआपस मा मुंड लड़ौंदुएका योगि तैं हमुन् पूछि- ‘योगि जीनंग्वा बारा मा कुछ बतलावा’? वेन् जबाब दे- ‘तंदुरुस्त रौण चाणा छयां त् खाली बग्त मा अपड़ा नंग रगड़ाहमुन् अगनै पूछि- ‘नंग रगड़ि-रगड़ी त् झड़ जाला योगिन् बोली- ‘भुलाक्वी बात नीएक दौं का नंग झड़ जाला त् हैंकि दौं का जम जाला ताँ पर हमतैं ब्वन् प्वड़ि- ‘पर आखिर कथगा दौं आलानंग त् रगड़ि-रगड़ी हरेक दौं झड़दि जाला योगि जीन्,बात समाळि- ‘अच्छा इन बतादांत कथगा ‘भै’ छन’? हमुन् जबाब दे- ‘बत्तीस
हमारा ‘बत्तीस’ ब्वन पर योगि जी कु ब्वल्यूं सुण्ण मा - ‘बत्तीस  भुलादाँतकुल-कुलांतद्वी भै छन ‘हे राँअब वू जमानू अब कख रयूंजब सब्बि भै मिली-जुली रौंदा छयां। अब त् भै बिगळेकि सोराजख देखा ओडै-ओडा। जब तक एक भै सांसलेणू रौंदुवेका धोरा-धरम हैकू नि औंदु। दंत्वा मामला मा बि इन्नी जब एक टूट जांदुतब हैंकु औंदु। द्वी दांत अगरएक हि जगा मा  ग्या त् तौं मद्दि एका तैं तोड़्ण प्वड़दू हमुन् पूछि- ‘अर नंग’? वून जबाब दे- ‘भुलानंग सात भै छन हम अगनैपुछूण चाणा छया कि वू सात भयूं मद्दि तुमुन् कथगा द्यख्नीपर ऐन मौका हमारि बुद्धििन् हमारु हाथ पैथर खैंच दे। हम रुक ग्यां। किलैकि वू बोल सक्दा छया कि एक दौं अपड़ा नंग रगड़ी टुटुण त् द्या।
नंग्वी कमी छुपौणू तैं दुन्यानंगू पर लालगुलाबी पौलिस बि कर्दि। पर पौलिस कैकिसकल सुधरि ह्वलिआदत सुधुर्दू त् हमुन् कैकि नि देखी। भ्वर्यां दरबार मा त् कालीदासा जबाब ‘इसारौं’ मा पढ़ै ग्येनि। पर इसारौं कासारा-भरोंसा पर त् जिंदगीचल्दि नि। क्वी मानुु चा नि मानु  बात बि हमारिखूब कैकि अजमयीं  कि एक न् एक दिन त् बात खुली ही जांदि। क्य कालीदासौ पता बिद्योतमा तैं बाद मा नि चलिहम त् साफ अर् सीधी बात जणदाँ कि नंग अंगुठाऽ मुंड मा खड़ो होवु चाकरअंगुळ्या चुफ्फा मत्थिनंग द्यख्येणा छ््वटा-बड़ा ह्वे सक्दन् पर संत-मात्मा तौं मद्दि क्वी नि।
 बात बि क्वी सुद्दि नि बोल ग्ये ह्वलू कि नंगून् बगदौर्यूं घौबिस्सै जांदु। घौ पर बग्त पर ध्यान नि द्या त् कीड़ा गिजबिजाण बैठ जंदन्। पर इथगा त् हम बि द्यख्णा छां कि नंगू पर बुद्धि नौ कि बि क्वी चीज नी। भुज्जीखाण गिच्चन्  पर नंग पैलिपर्वाण बण जंदन्। लौकिग्वदड़ि अर भट्टै त् नंग्वा ऐथर सामत हि अयिं रौंदि। लौकिग्वदड़ि अर भट्टाकुंगळा होवुन् चा बुढ़्यानंगै मर्जि सि जख चावुन् तौं पर गंजगंजाक मार देंदन।
एक दिननंग्वी सतायिं-पितायिंएक बुढ़्या लौक्यू’ ब्वल्यूं हमुन् इन सूणी ‘भुलीपैलि हम समझ्दा छा कि दाँत हि हमारा सबसि बड़ा दुस्मन छन। पर यूं नंगुन् त् म्वन से पैलिहमारु जीणू हराम कर्यालि। घौर होवु चा बौणगंजगंजाक मार देणान। येअन्यो द्यख्ण वळु क्वी नी। परमेसुरा बि झणि किलैआँखा बुज्यां छन यीं बात पर ग्वदड़िन्चक्रबिरधि ब्याजौ सि छौंका ढेाळी बोलिडंक मन वळौं का दाँत नि हुंदन् दीदी!
लोेग यि बि ब्वल्दन् कि ‘नंग’ अर ‘बाळ’, चैबाटौं मा पुजणा काम अंौंदन्। कुजाणि भैहमुन् त् यि देखी कि नंग अर बाळ तैं एका-हैका सि क्वी मतबल छयीं नि। म्वर्दू-म्वरदू तक  त् बाळ अपड़ि जगा बिटि जरा बि हिटदु अर न् नंग इन्नै-उन्नै ठस्कुदु।बाळ अर नंग एका-हैकै दुख-तकलीफ मा बि सामिल नि हुंदन्। द्वी खाणा-प्येणाअफ्वी मा मस्त रौंदन्। जब बच्यां मा दुयूं का यि हाल छन त् मुर्यां मा यि चैबाटा पुजणा कामकनक्वे  जंदन्’?
बढ़्यां नंगखून खतरी बि कर्दन। यीं बातौ पता हमतैंएक दौंइंत्यान देंद दौंतब चली जब तै इंत्यान मा हमतैं सवाल पूछै ग्ये छौ कि ‘काळा डांडा रैंदु छौंलाल पाणि प्येंदु छौंनंगना सहर मा मरेंदु छौंबता दौंकु छौं’? ये सवालो जबाब देण मा हमतैंएक घंटा त् अपड़ो कपाळ खज्योण पर लगी। पर जबाब बि कपाळ खज्यांैद-खज्यांैद तब मिलीजब तख बिटि कैन जबाब दे- ‘अरेटपरौणु क्य छयिम्यरु नौ लेख ली दि हमुन् सुरक पूछि- ‘तू कु छयि’? वेन जबाब दे- ‘अरे कु त् वु छवूंकिस्मतौम्वर्यूंजँू छवूं भयि’! इनैइंत्यान मा ‘जँू’ लेखीजनि हमारु एक लम्बर पक्कू ह्वेनंगून् भैर खैंचीवो जँू कचमोड़ दे।
हे लोळा नंगू....! कब आलि तुम पर सुबुद्धि्?
(नंगव्यंग्य संग्रह - नाराज नि हुयां)
Copyright@ Narendra Kathait 

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Thanking You with regards

B.C.Kukreti 

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आपका बहुत बहुत धन्यवाद
Thanks for your comments