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उत्तराखंडी ई-पत्रिका

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Monday, September 30, 2013

खुंखार जानवर किलै परेशान छन ?

चबोड़्या -चखन्यौर्या -भीष्म कुकरेती 

(स्थान जंगळ मा एक कार्यालय  वार्षिक बैठक )

संस्थान प्रबन्धक -सबि सुणो मि तुम लोगुं से  परेशान छौं एक बि कर्मचारी अपण काम ठीक से नी करणु च।  
सबि - नै  हम अपण काम  ढंग से ही करणा छंवा। 
संस्थान प्रबन्धक - क्या रै गुरा ! त्वे पर त  कहावत बि बणी च बल सांप भैर कथगा बि ट्याड़ -बांग हिटो पण अपण दुंळ मा सीधो हिटदो पण तू त अपण गुरौदुंळम बि ट्याड़ -बांगु हिटण बिसे गे ?
गुरौ - अब तुम मि तैं लाल कृष्ण अडवाणी ड़्यार भिजल्या अर फिर उम्मीद करल्या कि मि अपण बिल मा सीधो हिटलो त इन कनकै ह्वे   सकुद?
संस्थान प्रबन्धक - किरम्वळो !  तुमन मेहनत करण छोड़ी आल। अब तुम निरपट अळगसी ह्वे गेवां।  पैल त बुले जांद छौ बल किरम्वळ अर म्वार -मधुमक्खी काडर बेस जानवर छन  ?
मधुमक्खी अर किरम्वळ-पैल हम तैं भरवस छौ कि हम जी तोड़ मेहनत करला त पार्टी टिकेट या राजकीय शहद मा भागीदार मीललि  त हम रात दिन मेहनत करदा छा।  पण जब हमन द्याख कि हमर छ्त्तौं /पेथणु  पर बंश परम्परा को ही राज होलु अर राजकीय शहद खाणो बणिया किस्मौ स्याळु तै मिलणु च अर हम तै शहद चखणो त राइ दूर दिखणो नि मिल्दो त हमन मेहनत करण छोड़ि आल।
संस्थान प्रबन्धक - क्या रै घड़ियाल ! तुम लोगुंन  नकली घड़ियाली अंसदरी /आंसू बगाण छोड़ी आल ?
घड़ियाल -अब जब भारतीय राजनैतिग्य लोग प्राकृतिक आपदा , आतंकवादी हमला मा मर्यां लोगुं बान नकली अंसदरी /आंसू बगाण मिसे गेन त हम घडियालुं आंसू ही सुख गेन।  हमर नकली आंसू त भारतीय राजनीतिज्ञ भारतीय गरीबुं गरीबी पर रूणो लीगेन त हमन अब घड़ियाली आंसू कखन बगाण  ?
संस्थान प्रबन्धक - क्या भै मूसो ! तुम तैं काम दे छौ कि कोयला आबंटन कार्यालय की सरकारी फ़ाइल कुतरो त तुम खाली हाथ अयाँ छंवां। 
मूस /चूहा -अब हमन क्या ख़ाक सरकारी फाइल कुतरण ?  सरकारी महकमौं फ़ाइल त गायब छन।
संस्थान प्रबन्धक -झूट।  भारतक कै बि पुलिस स्टेसन मा फायल गायब हूणै ऍफ़आइआर नि लिखे गे !  
मूस /चूहा - वी त भारतीय सर्वोच न्यायालय बि भारतीय सरकार से पुछणु च बल पैल त फ़ाइल कनकै हर्चिन अर हर्चि बि छन त पुलिसम शिकैत दर्ज किलै नि ह्वैं ?
संस्थान प्रबन्धक -हे भै घूणो-घुन  /टेरुंओ  ! तुम तैं काम दे छौ कि भारत मा फ़ैल जावो अर भारत का अनाज दाळ पर लग जावो पण तुमर ट्रैवेलिंग बिल  देखिक त लगणु च कि तुम इखि ऑफिसम सियां रौंदा ?
घूण /घुन /टेर - अब हम घूण /घुन /टेरुं तैं भारत मा अनाज बरबाद करणै जरुरत नी च। जब  फ़ूड कौर्पेरेसन ऑफ इंडिया  अनाज सड़ाणो /बरबाद करणों काम बखूबी करणु च त हम कीड़ों तै क्या जरुरत कि हम भारत मा अनाज बरबाद करवां ?
संस्थान प्रबन्धक -क्या रै सरसुवो/ खटमलो ! अर झांझ ( मच्छरों )! तुमकुण बोलि छौ बल भारतीय जेलुं मा जैक कैदियों खून चुसि लावो।  क्या ह्वाइ ?
सरसु /खटमल/झांझ/मच्छर - हम त भुखि मोर गेवां।  भारतीय जेलुं मा  अब चौटाला, लालू यादव , जगन्नाथ मिश्रा , कलमाड़ी जन असंख्य राजनीतिज्ञ ऐ गेन अर यूं राजनीतिज्ञों खलड़ /चमड़ी गैंडा से बि मोटी च त हमन इन कैदियुं खून कनकै चुसण ?
संस्थान प्रबन्धक - क्या भै भेड़ियों ! तुम कुण बोलि छौ  भला अदिमुं भेष मा सरा भारत मा फैलि जावो। 
भेड़िया - उख भारत मा पैलि खूंखार डाकू , उच्चका , गुंडा , माफिया लोग नेताओं का भेष मा घुमणा छन त हमारि क्या विषात कि हम भेष बदली भला अदिमु स्वांग कौरवां ?
संस्थान प्रबन्धक - क्या रै गधा तुमर कम्युनिटी का  क्या हाल छन ?
गधा - हमर हाल बि ऊनि च जन भारतीय जनता का बुरा हाल छन। हम  मेहनत पूरो करदां फिर बि रोज हर समय मार खाणा छां 


Copyright@ Bhishma Kukreti  1/10/2013 



[गढ़वाली हास्य -व्यंग्य, सौज सौज मा मजाक मसखरी  दृष्टि से, हौंस,चबोड़,चखन्यौ, सौज सौज मा गंभीर चर्चा ,छ्वीं;- जसपुर निवासी  के  जाती असहिष्णुता सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; ढांगू वाले के  पृथक वादी  मानसिकता सम्बन्धी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;गंगासलाण  वाले के  भ्रष्टाचार, अनाचार, अत्याचार पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; लैंसडाउन तहसील वाले के  धर्म सम्बन्धी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;पौड़ी गढ़वाल वाले के वर्ग संघर्ष सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; उत्तराखंडी  के पर्यावरण संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;मध्य हिमालयी लेखक के विकास संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;उत्तरभारतीय लेखक के पलायन सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; मुंबई प्रवासी लेखक के सांस्कृतिक विषयों पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; महाराष्ट्रीय प्रवासी लेखक का सरकारी प्रशासन संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; भारतीय लेखक के राजनीति विषयक गढ़वाली हास्य व्यंग्य;सांस्कृतिक मुल्य ह्रास पर व्यंग्य , गरीबी समस्या पर व्यंग्य, आम आदमी की परेशानी विषय के व्यंग्य, जातीय  भेदभाव विषयक गढ़वाली हास्य व्यंग्य; एशियाई लेखक द्वारा सामाजिक  बिडम्बनाओं, पर्यावरण विषयों   पर  गढ़वाली हास्य व्यंग्य श्रृंखला जारी ...]  

Brief History of Garhwali Folk Plays/Traditional Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Rituals and Traditional Plays part -4

                                        Bhishma Kukreti

                        Prehistoric Music and Folk Drama in Himalaya

                  Human beings reached to Himalaya when man did not learn speaking. However, the human being started creating drama in that preliminary age too. Those dramas might be clapping, music by leave pipes or through many other means.  
           Watching other person pain or happiness would have also created dramas among human beings.
         The signs or symbols for attracting opposite sex might have created many drams in human societies. To calm down the children would have taught many dramas to human beings.
  The first music of human beings was human being’s own voice. This voice might have created many dramatic situation, today, beyond our imagination. Who knows that till date we are continuing creating those dramas?
                    First Music of Human being as drama medium

             The first dramatic music of human beings was array sounds, coughing, whistling, yawning, humming etc.  The cry for pain and pleasure would have also been the drama creating medium for early human beings.
Clapping. Clapping stones were initial musical instruments for human beings or medium of dramas for human beings.
A 35000 years old flute made by vulture bone or bear bone flute etc found in archeological sites suggest that human beings developed dramas in each stage of his development.
Dance is inherent in   human beings and dance would be first stage of drama in the human life.

                          Stone Age and Human Dramas

           At Stone Age, the human being might have learnt and started teaching new generation to carry many cultural dramas too.  
 The human beings invented stone flutes in Stone for creating Dramas.
Bow and arrow are other musical instruments of Stone Age that suggest development of dramas in human civilization.
Animal horns were used for creating music by human beings in Stone Age.
Human beings also invented simplest version of deafner  in Stone Age.
The curved animal bones were used for making music in Stone Age.
             The human beings might have learnt various music creations from stone and wood instruments. The human beings might have played many unimaginable dramas for domesticating the animals.      The fire would have been medium of playing dramas for human beings not only at initial stage of using fire by human but still today fire is used in many folk dramas all over world.
        Creating drawing on walls from Stone Age or before this Age was also base of initial dramas. The wall drawings at Tal in Uttarakhand are proof that dramas was there in Uttarakhand at Stone Age.
               Stone Age is also Age of hunting development and when there would be hunting development it is certain that dramas would have developed or new types of dramas would have merged among human societies.
                              Dramas/Plays in Mesolithic Age

  The human beings started to believe on new world after death in Mesolithic Age.  The people started keeping flint stones, meat, red or Geru color materials with dead bodies in burials in caves (Gufa me Samadh( . Imagination of Pitra or dead soul might have created many folk dramas among human beings including human beings in Uttarakhand.
 The appliances in ruins forms of Mesolithic Age at Bahdarabad near Haridwar, Uttarakhand suggest that human beings started playing religious dramas or ritualistic dramas.  

 Agriculture Development in Uttarakhand in Neolithic Age


 When zootechy started there would have been always chances of new dramas in the human history.
                   There are hundred percent chances that at the beginning of agriculture, human beings used to play indigenous old or new dramas.
  In Neolithic Age, human beings started believing on deities etc and new types of drams would have certainly developed.  
 Ornamentation brought new types of dramas in the life of human beings in Neolithic Age including humans in Uttarakhand.
                         The organized ways of war or battle and emerging of rich and poor classes definitely would have brought changes in old pattern of dramas and new drams would have merged in human life.

 The emergence of fertility cult and phallic cult is another example for emerging of new types of dramas in the life of human beings.

## Drams in prehistoric time to be continued in part --5

Copyright @ Bhishma Kukretibckukreti@gmail.com 30/9/2013
Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Rituals and Traditional Plays part to be continued…5

                    References
1-Bharat Natyam
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folklife 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen  
7=Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments

Notes on History of Folk Dramas/Traditional Plays in Prehistoric Age in Uttarakhand; History of Folk Dramas/Traditional Plays in Stone Age in Uttarakhand; History of Folk Dramas/Traditional Plays in Mesolithic Age in Uttarakhand; History of Folk Dramas/Traditional Plays in Neolithic  Age in Uttarakhand;

उत्तरी व पूर्वी भारत में उत्तराखंड से आलू की खेती शुरू हुयी

उत्तराखंड  परिपेक्ष में  अल्लु /आलू  का इतिहास 
                                     History of Potato   ( Solanum Tubersum )   in Uttarakhand context
                                           उत्तराखंड  परिपेक्ष  में  सब्जियों  का  इतिहास -   2

                                  History of Vegetables  Agriculture and food in Uttarakhand   2                        
         
                                              उत्तराखंड में कृषि व खान -पान -भोजन का इतिहास --26 
                                               History of Agriculture Gastronomy, food, recipes  in Uttarakhand 26 


 
                                                    आलेख :  भीष्म कुकरेती
   
आलू भारत में एक ऐसी सब्जी है कि जिसके बगैर रसोई घर के बारे में भारतीय सोच ही नही सकता है।  किन्तु आलू का इतिहास भारत में तीन चार सौ साल ही पुराना है। 
आलू का मूल स्थान  अमेरिका महाद्वीप के दक्षिण  पेरू है।  अनुमान है कि पेरू या आस पास 8000 -5000 BC  में आलू का उगाना शुरू हो गया था. 
सोलहवीं सदी के मध्य स्पेनी लोग आलू को यूरोप लाये और फिर यूरोप में आलू का प्रसार हुआ ।  

सत्तरहवीं सदी के प्रारम्भ में पुर्तगाली व्यापारी आलू को सूरत बन्दरगाह पर लाये।  दक्षिण भारत व पश्चिम भारत में सामन्य भासा में आलू को बटाटा (पोटेटो का अपभ्रंश ) कहते है. पश्चिम भारत में आलू को पहले बटाटा सुरता कहते हैं और सूरत से ही आलू गोवा गया।
इडवार्ड टेरी ने 1615 में अजमेर में असफ खान  द्वारा सर थॉमस रो को  भोज में  आलू परोसने की बात लिखी है (A Voyage to East India 1655) )।  
आम भारतीय भाषाओं में आलू जमीन के नीचे उगे बल्ब को कहते हैं।    सुरपाल द्वारा नागरी लिपि में लिखत  प्राचीन संस्कृत पुस्तक 'वृक्षआयर्वेद 'में आलू का उल्लेख मिलता है (नलनी साधले , 1996 )
पहले पहल आलू के प्रति आम हिन्दुओं में  विरोध जैसा व्यवहार था।  आज भी आम जैन समाज आलू (जमीन के नीचे का कंद )  नही खाता है। 
फ्रायर ने गार्डन ऑफ कर्नाटक (1875 ) पुस्तक में   कर्नाटक के उद्यानों व खेतों में आलू उगाने का उल्लेख किया है। 
तामिल नाडू में आलू की खेती 1882 ई से  प्रारम्भ हुयी। 
 

                 देहरादून से उत्तरी भारत में आलू कृषि प्रारम्भ !
मसूरी या अन्य पहाड़ियों में मेजर यंग ने अठारवीं सदी के प्रारम्भ शायद 1823 ई से पहले   आलू की खेती प्रारम्भ की और देखते देखते 1828 तक उत्तराखंड की पहाड़ियों , पंजाब और हिमाचल आदि में आलू की खेती र्प्सिध हो चली। 
आसाम में 1830 ई में डेविड स्कॉट ने आलू की खेती प्रारम्भ की। 
बंगाल में बोटनिकल गार्डन दार्जिलिंग में इंग्लैण्ड से लाये गये आलू बीज सन 1879 में बोये गए।  




Copyright Bhishma  Kukreti  29/9/2013 


                                   References   

Dr. Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas 1- 9 Parts
Dr K.K Nautiyal et all , Agriculture in Garhwal Himalayas in History of Agriculture in India page-159-170 

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 ( उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; पिथोरागढ़ , कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ;चम्पावत कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; बागेश्वर कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; नैनीताल कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ;उधम सिंह नगर कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ;अल्मोड़ा कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; हरिद्वार , उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ;पौड़ी गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ;चमोली गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; देहरादून गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; टिहरी गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; उत्तरकाशी गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; हिमालय  में कृषि व भोजन का इतिहास ;     उत्तर भारत में कृषि व भोजन का इतिहास ; उत्तराखंड , दक्षिण एसिया में कृषि व भोजन का इतिहास लेखमाला श्रृंखला ) 

Vikramchandra / Vikram Chandra: The Chand King of Champawat, Himalayan Indian Middle Age King

 (History of Kumaon from 1000-1790 AD)
         (History of Chand Dynasty Rule in Kumaon)
History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon, Haridwar) - Part 157

                                              ByBhishma Kukreti

 The ruling period of Chand King Vikram Chandra is same in the list ‘A’ and Atkinson.
Ruling time for Chand King of Champawat, Kumaon is 1423-1437 AD.
There are four inscriptions of Champawat King Vikram Chandra available- 1422, 1424, 1433 and 1434 AD.
 Dr Dabral suggested ruling period of Vikram Chand from 1423-1434.
Dabral states that since there is inscription of his heir Kalyan Chandra for 1434 it is obvious that Vikram Chand ruler was till 1434.
                 Completing Repent for Sins of Gyan Chandra

               It was believed in Chand family that due to suppression sins and cruelty by Gyan Chandra, the Chandra or Chand king family was suffering.  Dhyan Chandra (Udyanchand) the son of Gyan Chand started works for repenting by repairing Baleshwar temple. However, Dhyan Chandra expired before completion of Baleshwar temple repair works.   Vikram Chandra completed the temple repair works. Vikram Chandra also donated land to Kunj Sharma and Maheshwari Brahmins.  Vikram Chandra carved his details on the Baleshwar temple copper inscription of Krachalla on July 1423.
The witness of above inscription about donation land to above Brahmins were Madhu Sejyal, Prabhu, Vishnu, Jamadgni, Veer Singh Gambhari, Jailu Bathyal,. Rudrasharma was writer. Raiku.. and Ram Partni were craftsmen to carve writing on copper plate. The work was done in Patanveesi kachhari.
  In 1424, Vikram Chandra donated land to Kulomnai Pande for repenting rituals.




                Destruction of Katehar /Katehr and Kumaon by Delhi Sultan Mubarak Shah

                Though the Chand kings tried to repent the sins of Gyanchandra by ritual means the problems of Kumaon did not end.
                In 1423, Delhi Sultan Mubarak Shah (1421-1434) entered Katehar/Katehr with huge army.  Knowing the news of Mubarak Shah the people of Mal /Bhabhar of Kumaon were disturbed.  Sultan returned by looting Kumaon Bhabhar and Katehar and tribute from local rulers.
     In November 1424, Delhi Sultan Mubarak campaigned again for looting Katehar/Katehr. The Sultan army crossed Ganga and entered hills of Kumaon. The Sultan army stayed there for awhile till summer started. Later on Army reached to Mal or Bhabhar through coming to Rahab the bank of Ram Ganga. It is clear that Delhi Sultan army might have looted Kumaoni hill region. It is suggested that Vikram Chandra might have offered tribute to Delhi Sultan.

                 Battle with Brahmdev Katyuri by Vikram Chandra

                            There is a folklore that states that the Lakhanpur Katuri ruler Brahmdev was on tour of Bhabhar –Tarai , Vikram Chandra attacked on territory of Brahmdev Katyuri. Brahmdev Katyuri fought with Vikram Chandra and won the battle. This was start of tussles between Katyuri rulers and Chand ruler. In second battle Brahmdev and Dhamdev were killed after their brave fight. (This Dhamdev was different than Dhamdev who fought with Thorahcndra in Javadi Sera).  Till date, people of Katyur Plai worshipped Brahmdev and Dhamdev for their patriotic deeds for saving Katuri honor.
   There is one inscription of Dharma Chandra (1429 or 1419?). However, there is no details abaout Dharmadev.



Copyright@ Bhishma Kukreti -bckukreti@gmail.com 30/9/2013

                                      References

Dr. Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas Bhag 10, Kumaon ka Itihas 1000-1790
Badri Datt Pande, 1937, Kumaon ka Itihas, Shri Almora Book Depo Almora
Devidas Kaysth, Itihas Kumaon Pradesh
Katyur ka Itihas, Pundit Ram Datt Tiwari
Oakley and Gairola, Himalayan Folklore
Atkinson, History of District Gazette
Menhadi Husain, Tuglak Dynasty
Malfujat- E Timuri
Tarikh -e-Mubarakshahi vol 4
Kumar Suresh Singh2005, People of India
Justin Marozzi, 2006, Tamerlane: Sword of Islam
Bakshsingh Nijar, 1968, Punjab under Sultans 1000-1526 
The Imperial Gazetteer of India, Volume 13 page 52 
Bhakt Darshan, Gadhwal ki Divangit Vibhutiyan
Mahajan V.D.1991, History of Medieval India
Majumdar R.C. (edited) 2006, The Sultanate
Rizvi , Uttar Taimur Kalin Bharat

(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
                           
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -158
History of Kumaon (1000-1790) to be continued….
 Middle Himalayan, Indian Medieval Age History of Chand Dynasty rule in Kumaon to be continued…
  (Middle Himalayan, Indian Medieval Age History (740-1790 AD to be continued…)
Xx xxx

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Sunday, September 29, 2013

वैबर्या पंचायत चुनाव अर आजs पंचायत राज चुनाव

 चबोड़्या -चखन्यौर्या -भीष्म कुकरेती 

             मि तैबरै बात करणु छौं जब हमर गाँ मा केवल ग्राम पंचायत छै अर तब हमर इख पंचायत राज नि ऐ थौ।  
अहा तब बि हमर गाँ मा ग्राम पंचायतौ  चुनाव हूंद था अर अब बि पंचायत राजौ चुनाव हूंदन।  तब बि गौं लोगुं तै मुंडरु हूंद थौ आज बि मुंड फूटै से लोगुं तैं मुंडर हूंद। 
पंचायत चुनाव  सुचना आवो  ना कि सरा गाँ सुंताळ मा चलि जांद छौ कि कै तैं पंच प्रधान बणौला ? आज बि पंचायत राज मा समस्या - पंच -प्रधान कै तैं चुनणौ की ही  च बस आयाम -डाइमेंनसन बदलि गेन। 
जब वै बगत मि छ्वटु छौ अर हमर प्रजातंत्र बि ग्वाइ लगान्द लगान्द जवान हूण बिसे गे छौ त सरा गां परेशान रौंद छौ कि प्रजातंत्र तै जवान हूणों बान पंच -प्रधान कखन लौला  ? तब पंच -प्रधान बणणो क्वी तयार नि हूंद थौ। अर अब परेशानी या च कि  जौंक बुबाको जनम गां मा बि नि ह्वे वी बि विजय बहुगुणा   अर साकेत बहुगुणाक  तरां पंच -प्रधान -सरपंच -जिला परिषदौ चुनाव लड़णो मैदानी लठैतुं दगड़ ऐ जांदन। कोठी दिल्ली -देहरादून मा अर चुनाव लड़न गढ़वाल का गांवुं मा। 
तब गां वाळ फिकर का मारा सींद नि छा , खांद नि  छया।  जब क्वी बि पंच -प्रधान बणणो तयार नि हूंद छौ त इकै आदिम तैं पंच बणणो बान लोग बारा बारा दिन ,छै छै राति वै मनिखौ चौक मा पड्याँ रौंद था अर तब तक डट्याँ रौंद था जब तलक वू मनिख पंच बणणो हाँ नि बोलि दयावो।  याने लोग हैंक तैं पंच बणाण मा एक द्वी  मैना व्यस्त रौंदा था।  लोगुंम द्वी मैना तक एकी काम रौंद छौ कि कनि कौरिक बि ग्राम प्रधान अर पंच मिल जावन ! 
अब बि परिस्थिति तकरीबन ऊनि च पण तरीका दुसर ह्वै गे। अब जब तलक चुनाव नि ह्वै जावन तब तलक हमर  चौक मा  चुनाव प्रत्यासी क लठैत मैदानी पिस्तौल लेक बैठ्या रौंदन अर हम  यूँ दिनु प्रर्त्यास्युं दियीं लठैत जेड सेक्युरिटी मा रौणो मजबूर रौंदा। 
तब पंचैत मा माल -मलाई नि हुंदी छे त क्वी पंच -प्रधान बणणो तयार नि हूंद थौ अर सरा गां तैं पंच प्रधान बणाणो बान मेहनत करण पोड़द छे। 
अब पंचैत मा इथगा माल -मलाई च कि दुधि बच्चा बि प्रधान बणणो बान पर्चा भौरिक ऐ जांद।  प्रवासी जु अपण ब्वे -बुबा मरण पर गां नि आंदन वो बि चुनाव लड़णो या चुनाव लड़वाणों बान गां ऐ जांदन। 
हौर दिनों जै गां मा कवा बि नि दिखेंदा छा उख अचकाल चुनावी कवारौळी मचीं रौंदी , किलैकि समणी पर सब्युं तैं मनरेगा , जनरेगा अदि की मलाई  जि दिख्यांदी। 
जख प्रेम की बंसुळी बजदी छे उख अब युद्ध की रणभेरी बजदी। 
जख पैल पता इ नि चलदो छौ कि ये गां मा कथगा जाती छन उख अचकाल पंचैत चुनावुं  बगत एकि चुलखन्दो मा भाइ -भाइ अलग अलग पक्वड़ पाकंदन। अजकाल जाति नि बंटेंदन भयात बंटेदि। गुटबन्दी , जाती -बंदी आज चुनाव का जर -जेवर -जवाहरात -गहणा ह्वे गेन। 
अजकाल पति अपण वाइफ़ पर बि बिश्वास नि करदो अर बुबा अपण नौनु पर भरवस नि करदो त कुंठित ह्वेका सबि दारु क तलौ मा डुबकी मारणा रौंदन।  दारु पर ही अब सब विश्वास करदन।  प्रत्यासी बि शराब पर विश्वास करदो कि वोटर शराब पेकि मेरि भकलौण मा आलु त वोटर बि शराब पर विश्वास करदो कि जु जादा शराब पिलालु वो ही ग्राम हितैषी होलु।  शराब भरोषा दिलाणो माध्यम ह्वे ग्यायि।   
  
पैल लोग पंच -प्रधान इलै बणदा छा कि सेवा करे जावो आज लोग पंच  -प्रधान इलै बणदन कि सरकारी योजना से मेवा खाए जावो। 


Copyright@ Bhishma Kukreti  30  /9/2013 



[गढ़वाली हास्य -व्यंग्य, सौज सौज मा मजाक मसखरी  दृष्टि से, हौंस,चबोड़,चखन्यौ, सौज सौज मा गंभीर चर्चा ,छ्वीं;- जसपुर निवासी  के  जाती असहिष्णुता सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; ढांगू वाले के  पृथक वादी  मानसिकता सम्बन्धी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;गंगासलाण  वाले के  भ्रष्टाचार, अनाचार, अत्याचार पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; लैंसडाउन तहसील वाले के  धर्म सम्बन्धी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;पौड़ी गढ़वाल वाले के वर्ग संघर्ष सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; उत्तराखंडी  के पर्यावरण संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;मध्य हिमालयी लेखक के विकास संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;उत्तरभारतीय लेखक के पलायन सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; मुंबई प्रवासी लेखक के सांस्कृतिक विषयों पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; महाराष्ट्रीय प्रवासी लेखक का सरकारी प्रशासन संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; भारतीय लेखक के राजनीति विषयक गढ़वाली हास्य व्यंग्य;सांस्कृतिक मुल्य ह्रास पर व्यंग्य , गरीबी समस्या पर व्यंग्य, आम आदमी की परेशानी विषय के व्यंग्य, जातीय  भेदभाव विषयक गढ़वाली हास्य व्यंग्य; एशियाई लेखक द्वारा सामाजिक  बिडम्बनाओं, पर्यावरण विषयों   पर  गढ़वाली हास्य व्यंग्य श्रृंखला जारी ...]

Classification or types of Garhwali Folk Plays/Traditional Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Rituals and Traditional Plays part -3

                                        Bhishma Kukreti

           Due to tens of folk plays, it is difficult to reach a classification of folk plays/traditional dramas that satisfies every folk literature experts.
            There are many bases for classifying the types of Garhwali folk plays/traditional dramas.
             Garhwali folk plays/traditional dramas could be divided though poetic structure
1-Poetic Garhwali folk plays/traditional dramas
2-Non Poetic Garhwali folk plays/traditional dramas
3- Prose-Poetic Garhwali folk plays/traditional dramas
 Learned folk literature scholar Dr. Data Ram Purohit classified the types of Garhwali folk plays/traditional dramas as follows –
1-Pandav Lila Garhwali folk plays/traditional dramas
2-Bagdwali Garhwali folk plays/traditional dramas
3-Jat yatrayen or pilgrim tour Garhwali folk plays/traditional dramas
4-Mask Garhwali folk plays/traditional dramas at specific occasions
5-Swang and games
6-Chivlary Garhwali folk plays/traditional dramas by professional class
7-Radhakhandi Ras Garhwali folk plays/traditional dramas
8-Rituals Garhwali folk plays/traditional dramas
However, the above classification is incomplete

 Garhwali folk plays/traditional dramas could also be divided as folk songs –dances divided by Rajasthan folk literature expert Devi Lal Samar
1-For self pleasure Garhwali folk plays/traditional dramas
2-Ritualistic or religious Garhwali folk plays/traditional dramas
3-Work oriented Garhwali folk plays/traditional dramas
4-Social Garhwali folk plays/traditional dramas
5-Entertaining Garhwali folk plays/traditional dramas

  Classification /types of Garhwali folk plays/traditional dramas by Bhishma Kukreti


   In the opinion of this author, Garhwali folk plays/traditional dramas could be divided through following ways-
1-Religious Rituals, folk drams in festivals and special occasions including folk song-dance oriented Garhwali folk plays/traditional dramas
2-Non religious Folk Songs –dances oriented Garhwali folk plays/traditional dramas
3- Non religious and non folk song-dance Garhwali folk plays/traditional dramas performed by professional performers as Badi/Hudkya
4-Non religious, non folk dance-song oriented Garhwali folk plays/traditional dramas performed by society members alone or in groups.
5-Specific Garhwali Folk Game oriented folk plays/traditional dramas
6-Misclenious Garhwali folk plays/traditional dramas those do not come under above divisions

In the following chapters this author will discuss various types of Garhwali folk plays/traditional dramas.



Copyright @ Bhishma Kukretibckukreti@gmail.com 29/9/2013
Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Rituals and Traditional Plays part to be continued…4

                    References
1-Bharat Natyam
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folklife 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen  

Notes on Classification or types of Garhwali Folk plays/Traditional Dramas; Classification or types of Garhwali folk plays/traditional dramas from Chamoli Garhwal; Classification or types of Garhwali folk plays/traditional dramas from Rudraprayag Garhwal; Classification or types of Garhwali folk plays/traditional dramas from Pauri Garhwal ; Classification or types of Garhwali folk plays/traditional dramas from Tehri Garhwal; Classification or types of Garhwali folk plays/traditional dramas from Uttarkashi Garhwal; Classification or types of Garhwali folk plays/traditional dramas from Dehradun Garhwal; Classification or types of Garhwali folk plays/traditional dramas from Haridwar Garhwal;

उत्तराखंड परिपेक्ष में प्याज का इतिहास

  History of Onion   (Alium cipa )  in Uttarakhand context
                                           उत्तराखंड  परिपेक्ष  में  सब्जियों  का  इतिहास -   

                                  History of Vegetables  Agriculture and food in Uttarakhand     -1                         
          
                                              उत्तराखंड में कृषि व खान -पान -भोजन का इतिहास --25 
                                               History of Agriculture Gastronomy, food, recipes  in Uttarakhand 25 


 
                                                    आलेख :  भीष्म कुकरेती
    
इतिहासकार बताते हैं कि प्राचीनतम मानव जंगली  प्याज का सेवन करता था।  
इरान -पश्चमी पाकिस्तान में शायद सबसे पहले प्याज का कृषिकरण (5000 BC) हुआ। 
इजिप्ट /मिश्र में पिरामिड में मृत राजा (1160 BC ) के मुंह में प्याज पाया गया है। 
प्याज को संस्कृत में पलांडू कहते हैं और सुश्रवा के वैदकी ग्रन्थ में पलांडू नाम प्याज के  प्रयोग हुआ है। 
संस्कृत में प्याज के कई नकारात्मक नाम भी हैं बताते हैं कि भारत में प्राचीन काल अथवा वैदिक काल से ही बहस  रही है कि प्याज सेवन सही है  गलत। 

मौर्य काल में (300 BC -75 AD ) लिखे गए कौटिल्य के अर्थ शास्त्र में प्याज का नाम नही है, कौटिल्य ने  मूल भोज्य  वनस्पति को , पिंडालुका (अरबी ) व वज्रकंद कहा है। 
उत्तराखंड में प्याज और लहसून प्राचीन काल से ही अंग रहा है 

आइन -ए -अकबरी (सत्तरहवीं सदी ) में भी प्याज का जिक्र है। 

प्याज  आधुनिक राजनीति को भी प्रभावित करने में सक्षम है। 

Copyright Bhishma  Kukreti  28/9/2013 


                                   References   

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Mahabharata
All Vedas 
Inquiry into the conditions of lower classes of population  
Lallan Ji Gopal (Editor), 2008,  History of Agriculture in India -1200AD
K.K Nautiyal History of Agriculture in Garhwal , an article in History of Agriculture in India -1200AD
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Potato in The Indian Economy 

xx xx 

Notes on History of Gastronomy in Uttarakhand; History of Gastronomy in Pithoragarh Uttarakhand; History of Gastronomy in Doti Uttarakhand; History of Gastronomy in Dwarhat, Uttarakhand; History of Gastronomy in Pithoragarh Uttarakhand; History of Gastronomy in Champawat Uttarakhand; History of Gastronomy in Nainital Uttarakhand;History of Gastronomy in Almora, Uttarakhand; History of Gastronomy in Bageshwar Uttarakhand; History of Gastronomy in Udham Singh Nagar Uttarakhand; History of Gastronomy in Chamoli Garhwal Uttarakhand; History of Gastronomy in Rudraprayag, Garhwal Uttarakhand; History of Gastronomy in Pauri Garhwal, Uttarakhand; History of Gastronomy in Dehradun Uttarakhand; History of Gastronomy in Tehri Garhwal  Uttarakhand; History of Gastronomy in Uttarakhand Uttarakhand; History of Gastronomy in Haridwar Uttarakhand; 

 ( उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; पिथोरागढ़ , कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ;चम्पावत कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; बागेश्वर कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; नैनीताल कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ;उधम सिंह नगर कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ;अल्मोड़ा कुमाऊं  उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; हरिद्वार , उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ;पौड़ी गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ;चमोली गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; देहरादून गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; टिहरी गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; उत्तरकाशी गढ़वाल   उत्तराखंड में कृषि व भोजन का इतिहास ; हिमालय  में कृषि व भोजन का इतिहास ;     उत्तर भारत में कृषि व भोजन का इतिहास ; उत्तराखंड , दक्षिण एसिया में कृषि व भोजन का इतिहास लेखमाला श्रृंखला ) 

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Dhyanchandra /Dhyan Chand or Udyanchandra: The Chand King that extended Chand Kingdom

(History of Kumaon from 1000-1790 AD)
         (History of Chand Dynasty Rule in Kumaon)
History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon, Haridwar) - Part 156

                                              ByBhishma Kukreti

                  King Dhyanchand/Dhyan Chandra (Udyan Chandra) (1420-1422 AD)

                  The Bhartichandra inscription (144) states that Dhyanchandra (whose name is Udyan Chandra in lists) ruled Champawat after demise of his father Gyan Chandra.
                   Dhyan Chandra performed repent rituals (Hantya) for those people who were harassed or killed by his father Gyan Chandra.
                   Dhyan Chandra did not take any tax from the subject for one year. Chand king Dhyan Chandra used to offer help to needy ones.
                           Dhyan Chandra repaired the Baleshwar Shiv temple and invited a Gujrati Brahman Sukhdev the son of Shri Chandra Tewadi for establishing the daily rituals. Shri Cahnd Tewadi felt it as insult and he migrated to Baramandal.

                               Extension of Chand Kingdom by Dhyan Chandra
    
        Dhyan Chandra won the territories from Padyar ruler of Chaugrakha ; ruler of Mahrudi and ruler of Bisaud adjacent to Champawat.

         In the time of Dhyan Chandra, Manikoti was ruler of Gangoli and Doti king was ruler of Seera, Sora, Askot, Johar and Darma. Vyas and Chaudas territories were under ruler of Jumal. Syunara and Lakhanpur were separately ruled by Katyuri rulers.Khati or Kathi was the ruler of Faldakot. Khasiya king was ruler of Ramgad and Kota.
 The Chand kingdom was in between of Kali River to Kosi and Suwal Rivers.
 Ram Datt Jyotirvid writes that a Katyuri ruler married his daughter with Dhyan Chandra. However, there is not historical record to support the statement. It is stated by Ramdatt that Katyuri ruler offered ‘ De,Assi, Chalsi and Ragod regions as dowry to Dhyan Chandra.

Dhyan Chandra could not complete the repair of Baleshwar Shiv temple and expired in 1422.

           Harish Chandra (1422-1423)

                 After death of Dhyan Chandra, his younger son Harish Chandra took over the rule but he also expired in 1423. Dhyan Chandra had elder son Dharma Chandra but Dharma Chandra did not get the kingdom. There is inscription of Dharma Chandra (1429 or 1419?)

Copyright@ Bhishma Kukreti -bckukreti@gmail.com 25/9/2013

                                      References

Dr. Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas Bhag 10, Kumaon ka Itihas 1000-1790
Badri Datt Pande, 1937, Kumaon ka Itihas, Shri Almora Book Depo Almora
Devidas Kaysth, Itihas Kumaon Pradesh
Katyur ka Itihas, Pundit Ram Datt Tiwari
Oakley and Gairola, Himalayan Folklore
Atkinson, History of District Gazette
Menhadi Husain, Tuglak Dynasty
Malfujat- E Timuri
Tarikh -e-Mubarakshahi vol 4
Kumar Suresh Singh2005, People of India
Justin Marozzi, 2006, Tamerlane: Sword of Islam
Bakshsingh Nijar, 1968, Punjab under Sultans 1000-1526 
The Imperial Gazetteer of India, Volume 13 page 52 
Bhakt Darshan, Gadhwal ki Divangit Vibhutiyan
Mahajan V.D.1991, History of Medieval India
Majumdar R.C. (edited) 2006, The Sultanate

(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
                           
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -157
History of Kumaon (1000-1790) to be continued….
 Middle Himalayan, Indian Medieval Age History of Chand Dynasty rule in Kumaon to be continued…
  (Middle Himalayan, Indian Medieval Age History (740-1790 AD to be continued…)
Xx xxx
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